Lösning
I början av projektet genomförde Awave en djupgående förstudie tillsammans med kunden, en förstudie innehållande målgruppsanalys, effektkartkläggning, skapande av en kundresa baserad på målgruppernas behov ner på produktnivå. Till detta skapades en ny SEO anpassad struktur, en plan för innehåll som behöver skapas och hur befintligt innehåll skall SEO uppdateras och anpassas för nya målgrupper.
Resultatet av förstudien ledde till en tydlig bild över behov och ingående arbeten som krävdes för den nya e-handeln, såväl tekniska krav som krav på formgivning och informationsstruktur.
Awave har tagit fram en ny konverteringsoptimerad och användarvänlig e-handel med ”mobile first” i fokus. Att fånga Meguiar’s tonalitet, skapa ett enkelt beställningsflöde för en målgrupp och skapa en bra struktur för övriga målgrupper var en utmaning för Awave digitala strateger och designers. Ett krav Meguiar’s hade var att själva enkelt kunna administrera produkter, lägga till kampanjer, hantera rabattkoder och beställningar. För att tillgodose kravet valde Awave WordPress med e-handelstillägget Woocommerce som plattform.
Arbetet omfattande även ett SEO arbete där Awaves SEO konsulter tog fram en ny struktur, genomförde en sökordsanalys och tog fram riktlinjer och stöttade Meguiar’s vid skapandet av innehåll, såväl SEO optimerat befintligt samt kravställde på nytt innehåll. I slutskedet av projekt skapade Awave en plan för kommande marknadsföring, Google Ads, YouTube, Google Shopping för att nämna några medier. Awave har efter lanseringen fortsatt ansvara för vidareutveckling, analys, SEO och ansvarar för den löpande marknadsföringen.